Nasza Loteria NaM - pasek na kartach artykułów

Hipertekst w Zasutowie bliski finału [ZDJĘCIA]

Ewa Konarzewska-Michalak
Hipertekst w Zasutowie bliski finału.
Hipertekst w Zasutowie bliski finału. fot. Piotr Michalak
Hipertekst w Zasutowie: Dalia jest świetnym reżyserem, Ola potrafi pisać ciekawe opowieści, a Kacper tryska pomysłami – gimnazjaliści z Zasutowa odkryli talenty, o jakie się nie podejrzewali dzięki projektowi „Hipertekst o małym miasteczku” Fundacji Solar Trip.

Hipertekst w Zasutowie bliski finału

Blisko dwudziestoosobowa grupa drugoklasistów z Gimnazjum w Zasutowie tworzy mrożący krew w żyłach horror. Hipertekst – multimedialna opowieść łącząca literaturę z filmem, fotografią i dźwiękami już niedługo zawiśnie w sieci. Nowoczesna forma, w której to odbiorca decyduje, jak będzie przebiegać akcja i jak się skończy, pozwoli odbiorcy w pełni zanurzyć się w świat wymyślony przez nastolatków.

Zobacz: Szkoła w Zasutowie pisze powieść grozy

Młodzież świetnie się bawi żonglując ikonami popkultury związanej z klasycznym horrorem. Straszna historia toczy się wokół nawiedzonej, starej szkoły, w której ktoś ginie. Pojawiają się duchy, krwiożercza sekta i egzorcyzmy. Jest jak u Hitchcocka – trzęsienie ziemi, a potem napięcie rośnie.

Grupa przygotowała się do pracy biorąc udział w serii warsztatów pobudzających kreatywność, uczących pisania tekstów literackich i reportaży, filmowania, fotografowania. Razem z Sebastianem Bednarkiem z Gdyni, muzykiem i performerem, stworzyła dźwiękową mapę Zasutowa. Nastolatkowie wysłuchali wykładu dr Ewy Krawieckiej na UAM w Poznaniu inaugurującego projekt, jak również webinaru dr Mariusza Pisarskiego o hipertekście transmitowanego z Londynu.

- Projekt w atrakcyjnej formie zachęca młodych ludzi do twórczej aktywności, która wyrywa ich z szarego kontekstu szkolnego nauczania – mówi pomysłodawca i koordynator projektu, Piotr Michalak, prezes fundacji Solar Trip. - Poprzez nowe technologie i popkulturowe konotacje poznają świat sztuki wysokiej i próbują się w nim realizować. Prawdziwą przyjemnością jest obserwować, jak nastolatki się rozwijają, odkrywają, że nauka może być fajna. Ujęło mnie, że z własnej inicjatywy poświęcają wolny czas, by pracować nad czymś, co w naszym społeczeństwie jest trochę pogardzane, czyli tworzeniem sztuki.

16 października w Poznaniu gimnazjaliści pod kierunkiem doktorantów Jakuba Alejskiego i Zofii Małkowicz z Katedry Dramatu, Teatru i Widowisk UAM uczyli się, jak budować spójną narrację wykorzystując różne rodzaje sztuk. Młodzi mieli frajdę z wymyślania i budowania scen, które nagrywali kamerą. Nauczyli się, że zarówno film, jak i dźwięki wcale nie muszą być tłem dla tekstu, mogą opowiadać własną historię.

W projekt bardzo mocno zaangażowała się wychowawczyni uczestników i nauczycielka języka polskiego, Katarzyna Bartoń, która zachęca uczniów do twórczych rozwiązań, podsuwa lektury i filmy, organizacyjnie wspiera całe przedsięwzięcie. Jak każdy dobry pedagog nie narzuca swojego zdania, ale wspiera młodych artystów w ich wyborach, służąc w każdej chwili radą i pomocą.

Szersza publiczność zapozna się z gotowym hipertekstem 12 grudnia, kiedy odbędzie się uroczyste podsumowanie projektu w Zespole Szkół w Zasutowie połączone z wystawą fotografii i pokazem filmu z jego przebiegu. Przed uczestnikami jeszcze ostatnie zajęcia informatyczne, a potem pozostanie tylko dokończyć pracę twórczą i umieścić jej efekty w sieci.

Projekt współfinansuje Ministerstwo Kultury i Dziedzictwa Narodowego oraz UMiG w Nekli.

od 7 lat
Wideo

Jak czytać kolory szlaków turystycznych?

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na wrzesnia.naszemiasto.pl Nasze Miasto