Nasza Loteria NaM - pasek na kartach artykułów

Grupa Volkswagen i SEAT przeznaczą 10 mld euro na elektryfikację Hiszpanii

Adrianna Jackowiak
Adrianna Jackowiak
Jak informuje rzecznik pracowy VW, grupa Volkswagen i SEAT w przypadku pozytywnego rozpatrzenia wniosku PERTE VEC zainwestują wraz z partnerami projektu Future: Fast Forward 10 mld euro. Zostało to ogłoszone przez Herberta Diessa, prezesa zarządu Grupy Volkswagen, który odwiedził teren Parc Sagunt II wraz z Pedro Sanchezem, premierem Hiszpanii; Ximo Puigiem, prezydentem Walencji; Waynem Griffithsem, prezesem SEAT-a oraz Thomasem Schmallem, członkiem zarządu Volkswagen AG, odpowiedzialnym za technologię i przewodniczącym rady nadzorczej SEAT-a.

Grupa Volkswagen i SEAT przeznaczą 10 mld euro na elektryfikację Hiszpanii

- Inwestycja na poziomie 10 mld euro zelektryfikuje Hiszpanię i drugiego co do wielkości producenta samochodów w Europie, dzięki niej powstanie gigafabryka akumulatorów w Sagunto, która będzie zaopatrywać fabryki pojazdów elektrycznych w Martorell i Pampelunie. Przy okazji powstanie kompleksowy ekosystem dostawców. Jest to największa inwestycja przemysłowa, jaka kiedykolwiek miała miejsce w Hiszpanii

– powiedział Herbert Diess, prezes zarządu Grupy Volkswagen.

Spotkanie odbyło się w Parc Sagunt II koło Walencji, gdzie Grupa Volkswagen zlokalizowała pierwszą w Hiszpanii gigafabrykę akumulatorów. Jej budowa jest jednym z głównych elementów projektu Future: Fast Forward. 62 hiszpańskie i międzynarodowe firmy, które tworzą ten projekt, złożyły wniosek do programu PERTE (Strategiczny Projekt „Ożywienie gospodarcze i transformacja”) w ramach VEC (Pojazdy elektryczne połączone w sieć).

- Grupa Volkswagen, SEAT i rząd Hiszpanii mają wspólny cel: chcą uczynić z Hiszpanii europejskie centrum elektromobilności. Jesteśmy gotowi, by rozpocząć tę transformację. Program PERTE jest wzorem dla całej Hiszpanii, w jaki sposób można przekształcać tradycyjne struktury przemysłowe

– dodał Herbert Diess.

Gigafabryka będzie mogła produkować rocznie akumulatory o pojemności 40 GWh, które będą trafiać do Martorell i Pampeluny. Będzie w niej pracować ponad 3000 osób w 2030 roku, a łączna powierzchnia zakładu sięgnie 200 hektarów. Budowa gigafabryki rozpocznie się w pierwszym kwartale 2023 roku, a produkcja ruszy w 2026 roku.

Pierwszym krokiem musi być pozytywne rozpatrzenie wniosku PERTE i zdobycie pozwoleń:

- Zbudujemy gigafabrykę akumulatorów i zainwestujemy ponad 3 miliardy euro, ale fundusze PERTE są niezbędne, aby zrealizować nasze ambicje przekształcenia Hiszpanii w europejskie centrum pojazdów elektrycznych – powiedział Thomas Schmall.

Dodał także:

[/cyt]- Fabryka w Sagunto będzie zajmować teren o powierzchni 200 ha i będzie trzecią z sześciu tego typu zakładów, planowanych przez Grupę w Europie. Dla rozwoju produkcji akumulatorów w Hiszpanii i Europie kluczowe znaczenie mają zrównoważony rozwój i zamknięty łańcuch wartości. Energia elektryczna zasilająca gigafabrykę będzie w 100 procentach pochodzić z odnawialnych źródeł energii, a dzięki zlokalizowaniu zakładu blisko rynków zbytu oraz odzyskiwaniu cennych surowców na miejscu, nasza nowa fabryka w Walencji będzie przykładem gospodarki cyrkulacyjnej [/cyt]

Budowa elektrowni słonecznej razem z firmą Iberdrola

Grupa Volkswagen i Grupa Iberdrola podpisały strategiczne porozumienie, które umożliwi budowę elektrowni słonecznej w Sagunto, która będzie zaopatrywała gigafabrykę w zieloną energię.

Elektrownia słoneczna zajmie powierzchnię 250 hektarów i będzie położona w odległości mniejszej niż 10 kilometrów od fabryki akumulatorów. W pierwszej fazie będzie dostarczać 20 procent całkowitego poboru energii gigafabryki.

SEAT jest jedyną marką, która projektuje, opracowuje, produkuje i sprzedaje samochody w Hiszpanii. Ta międzynarodowa firma, należąca do Grupy Volkswagen, z siedzibą w Martorell, sprzedaje samochody pod markami CUPRA i SEAT, a SEAT MÓ to spółka zajmująca się produktami i rozwiązaniami z zakresu mobilności miejskiej.

SEAT eksportuje ponad 80 procent produkcji, marka jest obecna na 75 rynkach. Firma zatrudnia ponad 15 000 specjalistów w trzech centrach produkcyjnych – Barcelonie, El Prat de Llobregat i Martorell. Powstają w nich takie modele jak SEAT Ibiza, Arona, Leon i CUPRA Formentor. Dodatkowo SEAT produkuje także w innych krajach. W Niemczech powstają takie modele jak CUPRA Born i SEAT Tarraco, w Czechach – SEAT Ateca, a w Portugalii – SEAT Alhambra. Firma dysponuje również centrum rozwoju oprogramowania SEAT:CODE, zlokalizowanym w Barcelonie.

SEAT do 2025 roku zainwestuje 5 mld euro w opracowanie nowych modeli marek SEAT i CUPRA oraz w elektryfikację gamy. Celem firmy jest odegranie istotnej roli w elektryfikacji segmentu miejskich pojazdów elektrycznych, ze szczególnym uwzględnieniem transformacji hiszpańskiego przemysłu motoryzacyjnego.

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Jak globalne ocieplenie zmienia wakacyjne trendy?

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na wrzesnia.naszemiasto.pl Nasze Miasto