Nasza Loteria NaM - pasek na kartach artykułów

Zimą ciśnienie kontroluj raz w tygodniu

Materiał powstał przy współpracy z serwisem Oponeo.pl
Ciśnienie powietrza w oponach ma duży wpływ na bezpieczeństwo jazdy i zużycie ogumienia. Zimą należy je kontrolować częściej niż latem.

Obok zalecanego rozmiaru opon, optymalne ciśnienie powietrza w ogumieniu jest zawsze podawany przez producenta samochodu. Podobnie jak indeks prędkości i nośności ogumienia, jest on obliczany na podstawie dopuszczalnych mas i osiągów samochodu. Prawidłowe wartości można znaleźć w instrukcji obsługi pojazdu, a w przypadku ciśnienia także na specjalnej naklejce na nadwoziu. W zależności od marki auta, można ją znaleźć np. po wewnętrznej stronie wlewu paliwa, na środkowym słupku, albo na drzwiach kierowcy.

Ponieważ nawet z nowych opon powietrze powoli ucieka, jego poziom trzeba kontrolować regularnie.

– Latem, kiedy temperatury powietrza są wysokie wystarczy zrobić to raz na dwa tygodnie oraz przed każdą długą podróżą. W zimie taką kontrolę warto wykonać raz w tygodniu. Wraz ze spadkiem temperatury maleje ciśnienie powietrza w ogumieniu, czego wielu kierowców może być nieświadomych - mówi Filip Fischer, Kierownik Działu Obsługi Klienta w Oponeo.pl.

Aby uzmysłowić kierowcom zmiany zachodzące w oponach, eksperci napompowali koło ciśnieniem o wartości 2,0 barów w temperaturze otoczenia na poziomie plus 20 stopni Celsjusza. Następnie, kiedy temperatura spadła do zera stopni, podłączyli do koła manometr i okazało się, że ciśnienie wynosi już 1,8 bara. W temperaturze minus 10 stopni ciśnienie spadło o kolejną 0,1 bara, a przy minus 20 stopniach wynosiło już tylko 1,59 bara.

– Oznacza to, że spadło o 20 procent w stosunku do wyjściowej wartości zalecanej przez producenta auta. Dlatego właśnie w zimie zaleca się większą troskę o ogumienie – mówi Filip Fischer. Przypomina, że w przypadku nagłego wzrostu temperatury powietrza także trzeba sprawdzić poziom ciśnienia, które po dopompowaniu kół na mrozie może być z kolei za wysokie i wówczas trzeba je zmniejszyć.

Eksperci Oponeo.pl przypominają, że właściwe ciśnienie jest szczególnie ważne zimą. To właśnie na mrozie i śniegu należy w szczególny sposób zadbać o odpowiednią przyczepność samochodu do podłoża, a jazda z niedopompowanymi kołami temu nie sprzyja.

– Jeśli niskie temperatury mają się utrzymywać przynajmniej przez kilka dni, można profilaktycznie zwiększyć ciśnienie o ok. 0,2 bara. To najlepsza reakcja na wahania temperatur w naszym klimacie – przekonuje Filip Fischer.

Jazda ze zbyt niskim ciśnieniem w oponach przyczynia się do wydłużenia drogi hamowania samochodu i zwiększa ryzyko wystąpienia zjawiska aquaplaningu. Samochód może również prowadzić się niestabilnie, a ponieważ wzrastają opory toczenia, wzrośnie zużycie paliwa. Ogumienie zużyje się nierównomiernie, ścierając się mocniej na obrzeżach. Jeśli natomiast kierowca przesadzi z pompowaniem, zmniejszy powierzchnię styku opony z podłożem, co pogorszy trakcję i przyspieszy zużycie opony w środkowej części. Będzie ona bardziej podatna na uszkodzenia.

od 12 lat
Wideo

Stop agresji drogowej. Film policji ze Starogardu Gdańskiego

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na grodzisk.naszemiasto.pl Nasze Miasto