18+

Treść tylko dla pełnoletnich

Kolejna strona może zawierać treści nieodpowiednie dla osób niepełnoletnich. Jeśli chcesz do niej dotrzeć, wybierz niżej odpowiedni przycisk!

Nasza Loteria NaM - pasek na kartach artykułów

Volkswagen we Wrześni. Marzenie o wielkości [ZDJĘCIA]

Ewa Konarzewska-Michalak
Volkswagen we Wrześni - marzenie o wielkości.
Volkswagen we Wrześni - marzenie o wielkości. fot. Ewa Konarzewska-Michalak i Piotr Michalak
Volkswagen we Wrześni. Po rozległych polach za Wrześnią hula wiatr. Trudno uwierzyć, że już niedługo na ściernisku wyrosną hale wypuszczające dziennie kilkaset samochodów dostawczych crafter. To tu bowiem, na 570 hektarach między Chociczą Wielką, Chociczą Małą, Białężycami i Grzymysławicami Volkswagen zamierza postawić fabrykę, która może zmienić oblicze 29-tysięcznego miasteczka i dać pracę około trzem tysiącom ludzi.

Volkswagen we Wrześni. Czy niemiecki koncern motoryzacyjny to długo wyczekiwany inwestor pretendujący do miana następcy Tonsilu? Upadłe kilka lat temu przedsiębiorstwo produkujące legendarne kolumny rozsławiało imię Wrześni. Chluba miasta zatrudniająca tysiące pracowników żywiła całe rodziny. Dziś po gigancie zostały tylko ruiny. Na zgliszczach buduje się nowe osiedle mieszkaniowe i galeria handlowa. Byli pracownicy do tej pory czują żal, ale co się stało już się nie odstanie.

Tu, gdzie dzisiaj jest klepisko jutro będzie San Francisco

Wieść o tajemniczym inwestorze z branży motoryzacyjnej przyniosła powiew nadziei na lepsze jutro. Września nie jest gospodarczym tygrysem. W gminie funkcjonuje około 860 prywatnych podmiotów gospodarczych. 95 procent z nich to małe firmy zatrudniające do 9 pracowników. Tylko kilka zatrudnia więcej niż setkę. Tymczasem stopa bezrobocia w powiecie wrzesińskim sięga aż 16 procent. Dyrektor Powiatowego Urzędu Pracy Eugeniusz Wiśniewski ostrożnie patrzy w przyszłość. - Jeżeli inwestor wybierze Wrześnię bezrobotni znajdą pracę w lokalnych firmach. Zajmą miejsca zwolnione przez specjalistów, których przyciągnie nowy zakład.

Zobacz: Września czeka na decyzję inwestora

Wielu mieszkańców codzienne dojeżdżających do Swarzędza czy Poznania liczy, że znajdą pracę na miejscu. - Wierzę, że Września odżyje. Tutejsi pracodawcy płacą mało. Volkswagen znany jest jako jeden z najlepszych pracodawców w Europie, więc liczymy na dobre zarobki – mówi młody elektryk Piotr Banaszak.

Na decyzję inwestora z niecierpliwością czeka emerytowany tonsilowiec Jerzy Klabon, który uważa, że nowa fabryka to wielka szansa. - Jestem bardzo przejęty, to niesamowita sprawa. Pracę znajdą tysiące osób, nie tylko te zatrudnione przez Volkswagena, ale również przez kooperantów. Kiedyś w Tonsilu produkowaliśmy każdą śrubkę i podkładkę, teraz są inne czasy.

Dzięki olbrzymiej inwestycji rozwój gminy może nabrać tempa. Optymiści liczą, że Września przyciągnie 20 tysięcy nowych mieszkańców i osiągnie rangę Gniezna czy Konina. Powstanie nowa infrastruktura komunikacyjna i mieszkaniowa, rozbuduje się sieć usług i placówek handlowych. Rozrośnie się baza edukacyjna - szkoły będą szkolić przyszłych blacharzy, lakierników oraz mechaników samochodowych.

Volkswagen to nie książę z bajki

Tak gigantyczne przedsięwzięcie będzie kosztować wiele wysiłku. Gmina zobowiązała się m. in. że uzbroi i zmelioruje teren, wybuduje drogę dojazdową, założy kanalizację. Swoje zadania do wykonania będzie miał też powiat i województwo. Władze liczą na wsparcie z budżetu państwa i unijne dofinansowanie. Pozyskanie środków ułatwi włączenie obszaru do Wałbrzyskiej Specjalnej Strefy Ekonomicznej. Gmina cieszy się na wpływy z podatków, jednak przez 7 lat będzie musiała obejść się bez opłat od nieruchomości. W jaki sposób gmina wyrówna straty związane z ulgą? - na jednym z posiedzeń rady gminy pytał mieszkaniec Robert Czwajda. Tego na razie nie wiemy.

Volkswagen we Wrześni - marzenie o wielkości

Wrześnianin obawia się, że z pracą może nie być tak kolorowo, jak wyobrażają sobie niektórzy. Volkswagen rozbudowuje biurowiec w Poznaniu i tam zapewne pojawią się najbardziej intratne posady. Poza tym w zakładach motoryzacyjnych często nawet 50 procent załogi to pracownicy tymczasowi. Takie miejsca pracy dla wielu osób nie będą wystarczająco atrakcyjne, żeby zmieniać aktualne zajęcie.

Informatyk z Gestampu nie łudzi się, że inwestor rozwiąże problemy Wrześni. - Wszyscy czekają na przełomowe wydarzenie, na coś co zmieni Wrześnię z Kopciuszka w księżniczkę bez udziału mieszkańców, ale niestety tak jest tylko w bajkach. Jak się pojawi Volkswagen trzeba będzie ostro zabrać się do pracy.

Volkswagen we Wrześni - marzenie o wielkości.

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Drożeją motocykle sprowadzane z Niemiec

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na wrzesnia.naszemiasto.pl Nasze Miasto