Bez względu na sposób mocowania – na śrubach czy nakrętkach, koła należy montować z wyczuciem. Zwłaszcza, że w trakcie kilkumiesięcznej jazdy będą narażone na ekstremalnie trudne warunki. Sól, woda, niskie temperatury i piasek przyspieszą ich zużycie oraz utrudnią odkręcenie na wiosnę.
Posmaruj śruby
- Dlatego przy każdej wymianie kół o śruby trzeba w odpowiedni sposób zadbać. Przede wszystkim, zanim zostaną przykręcone trzeba je posmarować preparatem, który sprawi, że się nie zapieką i będzie łatwo je odkręcić. W tym celu stosuje się np. smar grafitowy albo miedziowy – mówi Filip Fischer, Kierownik Działu Obsługi Klienta w Oponeo.pl S.A.
Dokręcenie kół to wbrew pozorom trudne zadanie, jeśli mechanik użyje zbyt dużej siły, może przysporzyć kierowcy wielu kłopotów. Najmniejszy to uszkodzenie lakieru wokół otworów, który pod wpływem dużego nacisku popęka. Obręcz będzie w tym miejscu bardziej narażona na korozję. Znacznie większym problemem będzie zerwany, przekręcony gwint. Wówczas nawet działając z dużą siłą, używając klucza hydraulicznego śruby nie da się odkręcić.
– Jeśli kierowca złapie w trasie „gumę”, nie będzie w stanie samodzielnie zmienić koła – ostrzega Filip Fischer.
W takiej sytuacji najczęściej kończy się koniecznością rozwiercenia śruby, co nierzadko niesie ze sobą duże ryzyko uszkodzenia obręczy. Przy okazji mechanik może uszkodzić piastę. Ale gwint można uszkodzić także odkręcając zbyt mocno przykręconą śrubę. Dlatego eksperci radzą, aby mocując koła korzystać z odpowiednich narzędzi.
Ustawiasz siłę i kręcisz bez obaw
- To przede wszystkim klucz dynamometryczny, na którym można ustawić siłę działania na śrubę. W małych samochodach klasy miejskiej zaleca się ustawienie momentu obrotowego pomiędzy 90 a 120 Nm. Samochody segmentu SUV i terenówki wymagają ok. 120-160 Nm, a busy i pojazdy dostawcze pomiędzy 160 a 200 Nm. Stosując się do tych wskazówek można mieć pewność, że w razie potrzeby nie będzie problemu z odkręceniem koła – przekonuje Filip Fischer.
Bardzo istotny jest ponadto odpowiedni dobór rozmiaru klucza. Końcówką o jeden rozmiar za dużą do pewnego momentu uda się śrubę przykręcać, ale kiedy opór będzie rósł, klucz zacznie obrabiać główkę śruby. To także może utrudnić jej dalszą eksploatację.
Niebezpieczne w skutkach może być niedokręcenie śrub. Dlatego po wstępnym zamocowaniu koła na podnośniku, po opuszczeniu auta na ziemię trzeba jeszcze raz sprawdzić, czy wszystkie śruby są odpowiednio dokręcone. Oczywiście także z wyczuciem.
Obwodnica Metropolii Trójmiejskiej. Budowa w Żukowie (kwiecień 2024)
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?