Nasza Loteria NaM - pasek na kartach artykułów

Jak się sprawdza minirondo koło Starego Browaru?

ZEN
Minirondo uruchomiono testowo 20 sierpnia.
Minirondo uruchomiono testowo 20 sierpnia. Adrian Wykrota
Pod koniec sierpnia na skrzyżowaniu ulic Kościuszki, Ratajczaka i Powstańców Wielkopolskich powstało tymczasowe minirondo. Rozwiązanie się sprawdziło - dzięki niemu poprawiła się płynność przejazdów i bezpieczeństwo.

Od prawie dwóch miesięcy w trójkącie ulic: Kościuszki, Ratajczaka i Powstańców Wielkopolskich obowiązuje nowa organizacja ruchu. Na tych skrzyżowaniach wyłączono sygnalizację świetlną, a od 20 sierpnia koło Starego Browaru działa też minirondo.

- Celem tego projektu było częściowe wdrożenie strefy uspokojonego ruchu w III obszarze. Było ono szczególnie ważne w kontekście przebudowy ul. Św. Marcin - mówi Maciej Wudarski, zastępca prezydenta Miasta Poznania. - Miało też pokazać, jak będzie wyglądała przepustowość skrzyżowań z wyłączoną sygnalizacją świetlną. Przede wszystkim chodziło jednak o bezpieczeństwo i komfort pieszych poprzez uspokojenie i upłynnienie ruchu samochodowego. Dla mieszkańców Wildy i Dębca dojeżdżających rowerem do centrum ważne też jest uruchomienie dodatkowej drogi rowerowej wzdłuż ul. Ratajczaka - dodaje.

Na dwóch skrzyżowaniach (Ratajczaka/Ogrodowa/Powstańców Wielkopolskich oraz Kościuszki/Powstańców Wielkopolskich) po wyłączeniu sygnalizacji wprowadzono równorzędność, czyli jadący z prawej strony mają pierwszeństwo przejazdu. Takie rozwiązanie znacznie poprawia bezpieczeństwo wszystkich użytkowników ruchu - pieszych, rowerzystów i kierowców. Kierujący samochodami są zmuszeni zmniejszyć prędkość, aby przeanalizować sytuację na drodze i podjąć decyzję, który pojazd ma pierwszeństwo przejazdu. Dodatkowo na dojeździe do skrzyżowań dopuszczalna prędkość została ograniczona do 30 km/h. Na ul. Kościuszki przy dojeździe do zaplanowanego ronda pozostały dwa pasy ruchu - prawy jest dla skręcających w stronę Wildy, lewym można przejechać na wprost. Na ul. Niezłomnych można poruszać się tak samo jak wcześniej. Z kolei na ul. Ratajczaka na odcinku dochodzącym do ronda jest tylko jeden pas dla samochodów.

Zgodnie z obietnicą rozwiązanie miało wykazać czy docelowo taka organizacja ruchu będzie uzasadniona.

- Badania natężenia ruchu przeprowadziliśmy w czerwcu, lipcu - jeszcze przed wprowadzeniem zmian - oraz w sierpniu, gdy już obowiązywała nowa organizacja ruchu. Odbywały się one w godzinach porannego i popołudniowego szczytu komunikacyjnego - mówi Grzegorz Pluta, zastępca dyrektora ds. organizacji i bezpieczeństwa ruchu Zarządu Dróg Miejskich w Poznaniu. - Pomimo, że były wakacje, to jednak ruch samochodowy był zbliżony do tego, który jest w ciągu roku szkolnego. Spowodowane było to tym, że podczas remontu torowiska na ul. Królowej Jadwigi część kierowców wybierała przejazd przez okoliczne ulice.Zmiany nie spowodowały zatorów, a wręcz poprawiła się płynność ruchu na okolicznych ulicach. Brak sygnalizacji i zastosowanie ruchu okrężnego na skrzyżowaniu ulic: Ratajczaka, Niezłomnych i Kościuszki spowodowało zwiększenie przepustowości skrzyżowania, nawet przy zmniejszonej liczbie pasów dojazdowych - dodaje.

Doprowadziło to też do znacznej poprawy bezpieczeństwa wszystkich użytkowników okolicznych ulic, w tym tych najbardziej narażonych na skutki wypadków, czyli pieszych i rowerzystów. Przechodnie zyskali dodatkowe przejście przez jezdnię na ul. Niezłomnych - na wysokości wejścia do Teatru Muzycznego. Wcześniej, by przejść przez jezdnię, musieli nadrabiać drogi i czekać nawet przed kilkoma sygnalizacjami. Wielu decydowało się na przebieganie pomiędzy przejeżdżającymi samochodami, by skrócić sobie czas przejścia z jednej strony ulicy na drugą. To niestety powodowało zagrożenie dla ich życia i zdrowia.

Zyskali również kierowcy. Po zmianach na ulicach Ratajczaka i Ogrodowej przybyły 24 miejsca postojowe. Powstały one wzdłuż jezdni, przez co chodniki w całości zostały oddane pieszym.

Początki funkcjonowania minironda nie były łatwe dla kierowców - zobaczcie wideo:

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Obwodnica Metropolii Trójmiejskiej. Budowa w Żukowie (kwiecień 2024)

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na poznan.naszemiasto.pl Nasze Miasto