Centra przesiadkowe i nowoczesny tabor zachęcają do zmiany przyzwyczajeń

Polityka transportowa stawiająca na rozwój komunikacji publicznej i ograniczenie negatywnego wpływu na środowisko to ważny element w rozwoju Wielkopolski.

Zakorkowane miasta to nie tylko polska codzienność. Z problemem zbyt dużej liczby samochodów w stosunku do przepustowości ulic w miastach zmagają się metropolie w całej Europie. Kolejnym negatywnym efektem ogromnej liczby aut na ulicach jest zanieczyszczenie powietrza. Ono, w nie mniejszym stopniu niż korki, realnie pogarsza jakość życia.

Dla specjalistów już od lat jest jasne - bez zmiany zwyczajów komunikacyjnych lepiej nie będzie. Samorządy pracują więc nad rozwiązaniami, które zachęciłyby do przesiadania się z indywidualnych aut na środki komunikacji publicznej. Te ostatnie zaś stają się coraz bardziej przyjazne środowisku.

Wielkopolskie miasta i gminy dzięki wsparciu inwestycji transportowych z pieniędzy Wielkopolskiego Regionalnego Programu Operacyjnego zyskały nowoczesny tabor. Dopracowały się też rozwiązań systemowych ułatwiających życie mieszkańcom.

Koleją wszędzie blisko

Na terenie metropolii poznańskiej mieszka około 1/3 mieszkańców Wielkopolski. W jej skład wchodzi miasto Poznań oraz 21 gmin, wraz z Powiatem Poznańskim skupionych w Stowarzyszeniu Metropolia Poznań. Sprawnie działająca komunikacja wewnątrz metropolii to warunek szerszego dostępu mieszkańców do rynku pracy, a także pełnej infrastruktury oświatowej i kulturalnej.

- To dla nas priorytet - mówi Piotr Wiśniewski, dyrektor biura Stowarzyszenie Metropolia Poznań. - Dość powiedzieć, że gminy - członkowie Stowarzyszenia zdecydowały się przeznaczyć ponad połowę środków unijnych, które przypadły metropolii Poznań w ramach Zintegrowanych Inwestycji Terytorialnych na przedsięwzięcia komunikacyjne. Z 200 milionów euro ponad 120 zostanie wykorzystanych na poprawę jakości transportu.

Jak podkreśla, wszystkie inwestycje wpisują się w pewien wieloskładnikowy system.

- Za najważniejsze uznałbym inwestycje związane z węzłami przesiadkowymi. Wystarczy wymienić choćby te w Swarzędzu, Pobiedziskach, w gminie Szamotuły - mówi Piotr Wiśniewski. - Chodzi nie tylko o budowę parkingów typu park&ride, bike&ride, przebudowę dróg, tak by do węzłów przesiadkowych można było dojechać, ale też zakup taboru, który pasażerów do węzła dowiezie. Oczywiście to nie miałoby sensu bez funkcjonowania Kolei Metropolitalnej. Warto zwrócić uwagę, że jest ona finansowana z wielu źródeł. To niezwykłe, że dopłacają do niej także gminy - podkreśla dyrektor Wiśniewski.

Na przykład w ramach inwestycji w węzły przesiadkowe w gminie Pobiedziska gruntownie przebudowano infrastrukturę przy trzech stacjach kolejowych: Pobiedziska, Pobiedziska-Letnisko i Biskupice. Przy wszystkich powstały parkingi P&R i B&R, zmodernizowano okoliczne ulice, zmodernizowano lub zbudowano prowadzące do stacji drogi rowerowe. Przy węźle Pobiedziska zamontowano też samoobsługową stację ładowania aut elektrycznych.

Częścią projektu był także zakup trzech niskoemisyjnych autobusów, by mogły dowozić okolicznych mieszkańców do nowych węzłów przesiadkowych.

Węzły przesiadkowe budowano zgodnie z zasadami projektowania uniwersalnego, są więc dostępne dla osób z niepełnosprawnościami.

To tylko jeden z przykładów. Wśród inwestycji związanych z transportem można wymienić także - przebudowy torowisk, zakup tramwajów itp.

Nie tylko metropolia
W niskoemisyjny transport inwestują także gminy poza metropolią poznańską. Na budowę nowoczesnego węzła przesiadkowego oraz poprawę komunikacji także w samym w mieście z wykorzystaniem pieniędzy z WRPO 2007-2013 i WRPO 2014+ postawił Wągrowiec.

- Nasz projekt przewidywał budowę Zintegrowanego Centrum Komunikacyjnego, trzy inwestycje drogowe oraz zakup autobusów - mówi Damian Jaksólski z Urzędu Miejskiego w Wągrowcu. - Przede wszystkim wyremontowaliśmy dworzec kolejowy, obok niego został zlokalizowany dworzec autobusowy, który mieścił się gdzie indziej. Powstały także parkingi P&R, wiata na 200 rowerów, znalazła się także stacja ładowania samochodów elektrycznych - dodaje

Kolejną częścią inwestycji była przebudowa ulic w okolicach dworca, budowa dróg rowerowych oraz budowa małego ronda. W ramach projektu Wągrowiec wzbogacił się też o pięć autobusów: trzy hybrydowe 12-metrowe Solarisy obsługują linie na terenie miasta, autobus napędzany silnikiem diesla spełniający normę Euro6 jeździ na trasach poza miastem, a mini autobus z napędem elektrycznym obsługuje linie o najmniejszej liczbie pasażerów. Dodatkowo w autobusach i na głównych przystankach zainstalowano system informacji pasażerskiej. Projekt ukończono w lipcu.

Inwestycjom towarzyszyła akcja informacyjna. Od 1 października wszyscy mieszkańcy Wągrowca mogą korzystać z komunikacji miejskiej bezpłatnie, co dodatkowo zachęca do przesiadania się na transport zbiorowy.

Warto także wspomnieć, że zmodernizowany w ramach projektu dworzec w Wągrowcu został wybrany Dworcem Roku 2018 w ogólnopolskim konkursie zorganizowanym przez fundację Prokolej.

Pieniądze na Transport
W ogłoszonym konkursie w ramach poddziałania 3.3.1 łącznie do wzięcia jest blisko 28,3 mln zł. Ta pula podzielona jest na subregiony: gnieźnieński, leszczyński, koniński i pilski. (Działają one w ramach tzw. Obszarów Strategicznej Interwencji)

Samorządy, ich związki i inne jednostki mogą starać się o dotacje na bardzo różnorodne przedsięwzięcia. Jest to między innymi na zakup nowoczesnego taboru dla komunikacji miejskiej, budowa zintegrowanych centrów przesiadkowych, parkingów B&R i P&R, zajezdni, wysepek czy zakup urządzeń dla niepełnosprawnych.

Termin składania wniosków przez LSI upływa 18 stycznia 2019 roku o godzinie 15.30.

Więcej informacji i regulamin konkursu można znaleźć na stronie internetowej wrpo.wielkopolskie.pl w zakładce nabory.

Monika Kaczyńska

Więcej na temat:

Komentarze

Liczba znaków do wpisania:  4000/4000

Ta strona jest chroniona przez reCAPTCHA i obowiązują na niej polityka prywatności oraz warunki korzystania z usługi firmy Google. Dodając komentarz, akceptujesz regulamin oraz Politykę Prywatności.

31.12.2018, 15:35

Pieprzenie.
Kolej metropolitalna nie rozwiąże problemów, korków i dojazdów do Poznania. Czy ktoś zbadał ilu ludzi i o jakich porach dojeżdża do Poznania (to pewnie tak - nie jest takie trudne) i ile czasu zająłby im dojazd komunikacją publiczną? Licząc dotarcie z domu do przystanku, czasy na przesiadki, czasy przejazdu, czas dojścia do celu i dodatkowo czas wynikający z niedopasowania połączenia (np. do czasu rozpoczęcia, zakończenie, pracy, nauki). Jeśli uwzględnić również zdecydowanie niższy komfort podróży, a także to, że poza Poznań wyprowadzają się, ludzie o wyższym statucie - to tylko szlabany na rogatkach Poznania mogłyby skłonić (a raczej zmusić) znaczącą liczbę osób spoza Poznania na dojazd komunikacją publiczną zamiast własnym samochodem.

Jeśli uważasz, że któryś z komentarzy łamie regulamin, to wyślij nam link do tego artykułu na pomoc@naszemiasto.pl

Wybrane dla Ciebie

Powiązane

Więcej na temat:
Więcej na temat:

Wykryliśmy, że nadal blokujesz reklamy...

To dzięki reklamom możemy dostarczyć dla Ciebie wartościowe informacje. Jeśli cenisz naszą pracę, prosimy, wyłącz Adblock na naszej stronie.

Dziękujemy za Twoje wsparcie!

Jasne, chcę odblokować
Przycisk nie działa ?
1.
W prawym górnym rogu przegladarki znajdź i kliknij ikonkę AdBlock. Z otwartego menu wybierz opcję "Wstrzymaj blokowanie na stronach w tej domenie".
krok 1
2.
Pojawi się okienko AdBlock. Przesuń suwak maksymalnie w prawą stronę, a nastepnie kliknij "Wyklucz".
krok 2
3.
Gotowe! Zielona ikonka informuje, że reklamy na stronie zostały odblokowane.
krok 3