Boże Narodzenie dietetycznie, czyli co zrobić, gdy gość nie może jeść…

Wiele osób jest na diecie eliminującej niektóre składniki. Część z powodów ideologicznych jak wegetarianie czy weganie, inni z przyczyn zdrowotnych. Najczęściej stosowanymi dietami jest dieta bezglutenowa czy niskosodowa, ale także odchudzająca. Nie są one tylko “wymysłem”, ale koniecznością, bo niewłaściwe jedzenie może szkodzić zdrowiu. Gdy jednak przy jednym stole siadają osoby zdrowe i chore, mięsożerne i weganie, przygotowanie menu może być naprawdę nie lada problemem.Święta bez mięsa

Wegetarianizm czy weganizm to najczęściej wybór osobisty, niepodyktowany problemami zdrowotnymi, nie mniej jednak są osoby, które twierdzą, że jedzenie mięsa im szkodzi. Na szczęście Wigilia Bożego Narodzenia tradycyjnie jest dniem jarskim, więc na stole królują potrawy, które mięsa zawierać nie powinny: barszcz z uszkami, karp, sałatki śledziowe, pierogi z kapustą i grzybami, desery w postaci makowców, serników czy kutii. Wegetarianin najeść się więc może do woli. Większy problem może być z weganinem, który nie jada też produktów odzwierzęcych, takich jak jajka, mleko, masło, nie je też ryb. Wyjściem są zamienniki oraz przygotowanie tradycyjnego ciasta pierogowego, czyli bez jajka. Farsz może składać się jedynie z kapusty i grzybów, bez dodatku słoninki, a sałatkę jarzynową można wymieszać z dodatkiem jarskiego majonezu. Produkty takie dostępne są w sklepach ze zdrową żywnością. Można poprosić o pomoc w przygotowaniu 2-3 potraw samego jarosza. Wiele osób na diecie w gości przynosi też własne potrawy, którymi dzieli się z innymi ciekawymi nowych smaków. Może to dziwne dla niektórych, że na wegańskich stołach wigilijnych królują algi albo boczniaki, ale warto uszanować wybór każdej osoby, która usiądzie z nami przy stole.

Święta dietetyczne

Odchudzanie się jest trudne zawsze, ale najtrudniejsze w święta, kiedy na stole królują pierogi suto okraszone słoninką, makowce i pierniki, cukierki i czekolady. Jeśli przy wigilijnym stole ma usiąść ktoś, kto dba o linię, niezależnie czy z powodów medycznych, czy estetycznych, warto uszanować jego wybór i nieco mu pomóc podczas przygotowania potraw. Można skwarki przygotować i podać osobno w sosjerce, a nie polewać od razu wszystkich pierogów, do sałatek można użyć jogurtu naturalnego zamiast majonezu lub śmietany, a jedno z ciast przygotować z dodatkiem ksylitolu, a nie cukru. Warto też zadbać o to, by goście po zjedzonym posiłku trochę się poruszali – wyjść z nimi na spacer, na pasterkę, zaproponować zjeżdżanie na sankach. Warto też pamiętać, że święta to nie tylko jedzenie. Nie ma sensu stawiać przez całe trzy dni półmisków z rybami, mięsem, sałatkami i ciastami non stop. Nawet podczas świąt zalecane są przerwy 3-4-godzinne między posiłkami. Wszystkim to wyjdzie na zdrowie.

Potrawy smaczne, chociaż bez soli

Dieta bezsolna (niskosodowa) zalecana jest przede wszystkim osobom z chorobami naczyniowo-sercowymi i z chorobami nerek. Zmniejszenie ilości soli ma jednak korzystny wpływ na każdego, bo reguluje ciśnienie tętnicze, ogranicza pojawienie się zmian miażdżycowych i ogólnie poprawia jakość życia. A że sól kryje się właściwie we wszystkich produktach spożywczych i sód przyjmujemy w zbyt dużych dawkach, przygotowując potrawy, warto tę popularną przyprawę ograniczyć. Można kupić nawet garnki http://www.philipiaknaczynia.pl/produkty,3,18, w których potrawy gotuje się w małej ilości wody i które wydobywają z naturalnych składników ich najbardziej wartościowe walory smakowe, oraz stosować do gotowania naturalne i suszone zioła.

Dieta niskosodowa

jest jedną z najłatwiejszych w stosowaniu i nawet jeśli jeden z gości nie może jeść tradycyjnych potraw, inni nawet się nie zorientują, że zostały one przygotowane bez dodatku soli.

Groźny dla zdrowia gluten

Chociaż wydawać by się mogło, że jedzenie potraw bez glutenu jest po prostu modne, to jednak osoby chore na celiakię jeść go po prostu nie mogą. Przepisy na wigilijne dania bez glutenu bardzo różnią się od tych tradycyjnych, warto więc przed ich przygotowaniem nieco się zaznajomić z zasadami tej diety, a potem zrobić zakupy bogate w mąkę bezglutenową, kleik ryżowy czy ryżową mąkę, mąkę kukurydzianą, owsianą, jaglaną albo z ciecierzycy. Mogą one zastąpić mąkę tradycyjną, z której przygotowuje się pierogi, uszka, czy ciasta. Oczywiście nie wszystkie dania mają gluten, bo wolny od niego jest karp w galarecie. Jednak już bigos, chociaż nie ma w składzie mąki, może zawierać wędliny z takimi wypełniaczami. Lepiej więc uważać, co dodaje się do poszczególnych potraw.

Materiał Partnera

Więcej na temat:

Wybrane dla Ciebie

Powiązane

Więcej na temat:
Więcej na temat:
Więcej na temat:
Więcej na temat:
Więcej na temat:
Więcej na temat:

Wykryliśmy, że nadal blokujesz reklamy...

To dzięki reklamom możemy dostarczyć dla Ciebie wartościowe informacje. Jeśli cenisz naszą pracę, prosimy, wyłącz Adblock na naszej stronie.

Dziękujemy za Twoje wsparcie!

Jasne, chcę odblokować
Przycisk nie działa ?
1.
W prawym górnym rogu przegladarki znajdź i kliknij ikonkę AdBlock. Z otwartego menu wybierz opcję "Wstrzymaj blokowanie na stronach w tej domenie".
krok 1
2.
Pojawi się okienko AdBlock. Przesuń suwak maksymalnie w prawą stronę, a nastepnie kliknij "Wyklucz".
krok 2
3.
Gotowe! Zielona ikonka informuje, że reklamy na stronie zostały odblokowane.
krok 3